2015. okt 24.

Üvegmatrica kontra szalvéta

írta: KissSzandi
Üvegmatrica kontra szalvéta

Talán még nem említettem, de az általam közzétett képekből, az eddigi alkotásaim alapján rájöhettél, hogy szeretem a különféle technikákat keverni. Ez azt jelenti, hogy nem csupán dekupázsolom a tárgyakat, hanem más eszközöket is felhasználok, vagy éppen teljesen eltérő kézműves területről szerzek ötleteket. Ennek egyik példája a dobozka, aminek mintáját a foltvarrás ihlette.

pc100075.JPG

Most bemutatok egy újabb „találmányt”, ami nagyon egyszerű, mutatós, és kis segítséggel a gyerekek is elkészíthetik. A múlt heti, őszi blogomban említettem az üvegmatrica festéket. Ezen felbuzdulva, a nosztalgia kedvéért magam is elővettem régi tubusaimat, és megpróbáltam valami szépet kihozni belőlük. Sajnos a festék már többnyire beszáradt, vagy ragacsos volt (de semmiképp sem az ideális, folyékony halmazállapotú), ezért nehezen tudtam vele dolgozni. Remélem azonban, hogy ez nem vesz el az ötlet értékéből, és Te is kedvet kapsz a most következő technika kipróbálásához. Ilyet még nem láttam előtte sehol, ez teljesen eredeti.

Amire szükséged lesz:

  • bármilyen színű üvegmatrica kontúrfesték
  • átlátszó (transparent) üvegmatrica festék
  • irattartó fólia
  • szalvéta
  • decoupage ragasztó
  • ecset vagy szivacs, illetve a szokásos kis tálkában víz, és törlőruha

Ez alkalommal rövid leszek és lényegretörő. Az üvegmatrica festék értelme, hogy oly módon díszíthetjük vele az ablakokat, egyéb üvegfelületeket illetve tükröket, hogy az nem örökérvényű, hanem egy könnyed mozdulattal, bármikor leszedhető a dísz, és átragasztható máshova. Vigyázz azonban a téli hideggel, mert könnyen megfagy a festék, és akkor csak körömmel lehet lekapargatni, többet nem használhatod fel a rajzot. A használt felület szerencsére nem sérül.

1. Azt találtam ki, hogy ezek a díszek ne csak egyszerű festéket tartalmazzanak, hanem szalvétát is, ha már dekupázsolni tanulunk. Ha még nem használtál üvegmatrica festéket, akkor is könnyedén elsajátíthatod a kezelését, és ne félj, megszereted majd. Először a kontúrt kell megrajzolni a fólián. Az üvegmatrica festékek többféle kiszerelésben (űrtartalom) kaphatók, de mindegyik csőrös végű. Így nincs szükséged egyéb eszközre, ecsetre a felviteléhez. Használhatsz kinyomtatott vagy általad előre megrajzolt sablont, esetleg szabad kézzel is dolgozhatsz. A lényeg, hogy legyen egy zárt terület, amibe a kitöltőfestéket valamint a szalvétát majd belefoglaljuk. De ne szaladjunk ennyire előre. A kontúrt hagyjuk megszáradni (változó ideig tart, minimum negyed óráig. Ez a folyamat gyorsabb része).

2. Ha megszáradt a kontúr, kitöltjük a vonalak közötti részt átlátszó üvegmatrica festékkel. Folyékony állapotában ez fehér színű, ezért pontosan látni fogjuk, hova kell még festéket tennünk. A száradási idő itt már lassabb, pár óra is lehet. Célszerű úgy időzíteni a művelet elkezdését, hogy éjszakára hagyjuk a száradást.

3. Amikor ezzel is kész vagyunk, a hagyományos módon dekupázsoljuk a szalvétamintát a festett felületre. Igazából itt véget is érhetne az alkotási folyamat, de az igazi hatás érdekében én a tetejére is rajzoltam egy ugyanolyan kontúrréteget az eredeti fölé, mint amilyen volt, majd ezt ismét kitöltöttem átlátszó festékkel.

4Ha minden teljesen megszáradt, az elkészült matricát lehúzhatjuk, és oda ragasztjuk, ahová szeretnénk.

kollazsok8.jpg

vegmatrica.jpg

Az eredmény: A matricán átszűrődik a fény, ezáltal gyönyörűen kirajzolódik a szalvéta szövete. Ugyanakkor közelebbről megnézve látszik, hogy üvegmatrica festéket használtunk: tapintásra is műanyag felületet kaptunk. A technika egyetlen hibája, hogy hátulról nézve a szalvétát is hátulról látjuk, ezért ha ablakra tervezzük ragasztani a matricát, döntést kell hoznunk: azt szeretnénk, hogy mi magunk gyönyörködhessünk benne, a lakás belsejéből, vagy kintről csodálhassák meg a járókelők.

Remélem, tetszett az ötlet, és Te is kipróbálod!

Ui.: normál esetben a festék nem lesz buborékos, illetve az esetlegesen keletkező buborékok festés közben felfedik magukat, azokat tűvel vagy fogvájóval ki lehet pukkasztani. Nekem azért sikerült most buborékosra, mert régi festéket használtam.

Szólj hozzá

kép ősz kezdő decoupage szalvétatechnika dekupázs Technikák